fredag 24 oktober 2014

Tavlor med sy-tema

Jag har en mamma som också är kreativ, fast på andra sätt. Hon syr och är fenomenal på inredning, det måste vara från henne jag fått känslan för och glädjen i att skapa med färg och form. Nu håller hon på att göra om sitt syrum och hon bad mig göra tavlor att ha på väggen där inne.

Hon roade sig med att titta igenom mina pysselsaker en dag och blev förtjust i mina wood veneers. På Karlstadmässan förra året passade jag på att köpa på mig lite såna med sy-tema: provdocka, klänning och symaskin. Mamma gillade dem, så klart, och när jag frågade om hon ville ha någon särskild färg valde hon svart och neutralt.
 


Så här blev tavlorna. Det blev wood veneers och charms, trä och metall, och svart. Neutralt och enkelt. Tavlorna kommer nog att vara stående, utan hänga på väggen.


Lite närmre bild på ena tavlan. Nålen är en tapetseringsnål, vanliga synålar är så små att de syns dåligt. Knapparna är faktiskt från mammas syrum! Jag plockade på mig en hel del knappar från henne när jag började scrappa, nu får hon tillbaka två av dem! På den här tavlan är metallen silver.


Tavla nummer två. Här är det kopparfärgad metall. Saxen var silver från början, men eftersom jag inte gillar att blanda metaller så målade jag den med en promarker (Raw Sienna). De små trådrullarna är en och samma som jag delat på mitten och sedan lindat snöre runt.

Tittar man noga på tavlorna ser man att pappret bakom de svarta rutorna är mönstrat som ett symönster! Det är neutralt och ligger nära det ljusa träet i färg. Och det är lite roligt att kunna följa temat även om det knappt syns, och att man behöver veta lite mönster för att se att det är det som finns där bakom. Det blir som en liten inside secret. Mamma märkte det ju direkt, så klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar